Tak for at du tager emnet op.
Jeg har i de sidste par måneder eksperimenteret med barfodsløb og det har været meget interessant. Jeg er en let og erfaren løber og har derfor nok lettere ved at løbe barfodet end andre måske har. Det er altafgørende at man starter meget langsomt op - meget korte ture og god tid i mellem forsøgene. Desværre er det svært at holde sig tilbage, når noget spændende viser sig. Men det er hårdt for hele kroppen og ikke bare for de helt åbenlyse steder - såsom fodsålerne....
Desuden er der en pointe i at man generelt kun kan læse om folk, som har succes med det - dem, som ikke har succes med det, hører man ikke fra. De forsvinder stille og roligt ud af sfæren eller kyses af dem, som kan løbe barfodet.
Alene det at gå barfodet på asfalt kan være en barsk ting for nogle. Jeg synes der i hele denne hype er for meget fokus på selve det at løbet skal være barfodet eller uden traditionelle løbesko.
Det vigtigste i det her er at det i virkeligheden handler allermest om at lære at løbe rigtigt. Jeg ser alt for mange til daglig, som løber teknisk håbløst. Ganske få tommelfingerregler kunne efter min beskedne mening gøre underværker. Såsom at tage mindre og hurtigere/flere skridt, have den rette kropsholdning, generelt slappe af i kroppen og være mere til stede i løbet. Drop musikken og lav løbende bodyscans.
Løbesko har desværre den 'bagdel' at de beskytter for meget. Man kan bare drøne afsted uden at blive konfronteret med hvordan man egentlig belaster kroppen undervejs. Det viser en lille tur på bare fødder meget tydeligt - der er med det samme kontant afregning, hvis du løber med dårlig teknik.
Jeg har altid været glad for den rådgivning, jeg har fået i Marathon Sport, men en ting jeg godt kunne tænke var at I måske udnyttede at I så på folks løbestil, når de alligevel var på båndet og lige gav dem et par småfif til hvordan de kunne løbe bedre. Mange skader kunne undgåes med ganske lidt rådgivning. Desuden har det altid undret mig at I ikke starter med at kigge på hvordan folk løber barfodet for derefter at kigge på løbet med sko. Bare et par forslag at slutte af på :o)