Løbesko

Barfodsløb

Viser kommentarer 1 - 5 (ud af 16 kommentarer)

#1: Marathon Sport - 3. jun. 2010 - 9:57

Den senere tid har der været rigtig meget debat omkring løb i løbesko, kontra barfodsløb. Der er som sådant ikke noget nyt i at der forskes intenst i løbeskos indvirkning på løbestilen og antallet af løbeskader. De fleste større løbeskos fabrikanter arbejder da også i dag med det der kan kaldes "Natural Running" altså løbesko der kommer tættere på den løbestil eller landing man ser når man løber barfodet. Det betyder også at de er lidt på vej væk fra den meget høje mellemsål vi typisk så op gennem 90erne. Jeg tror en meget vigtig ting i denne debat, er at det kræver noget tilvænning at skulle løbe enten barfodet eller i eksempelvis Nike Free, eller Fivefingers. Ens muskulatur i underben og fod skal vænnes til den noget anderledes belastning det er at løbe med denne type fodtøj. Desuden behøver det absolut ikke være enten eller, rigtig mange vil have gavn af at bruge f.eks Nike free som et træningsredskab til at blive stærkere i foden og benets muskulatur og en del vil også kunne løbe langt i den type fodtøj. Der vil dog stadig være en del som ikke bare kan løbe i den type fodtøj, hvis du eksempelvis vejer meget så vil du have en meget stor risiko for at få skader, da dit væv ikke kan tåle den meget hårde belastning, her tænker jeg især på hælområdet. Der er en stigende tendens i USA med at der kommer flere og flere løbere der har praktiseret barfodsløb, med den type skader. (Dette er ikke baseret på nogen videnskabelig undersøgelse, men en interview undersøgelse fra Oregon i USA).
Det kunne være fedt at høre lidt om jeres erfaringer med enten barfodsløb, eller løb med Nike Free.

Steen, Marathon Sport

#2: corso - 3. jun. 2010 - 13:34

Tak for at du tager emnet op.

Jeg har i de sidste par måneder eksperimenteret med barfodsløb og det har været meget interessant. Jeg er en let og erfaren løber og har derfor nok lettere ved at løbe barfodet end andre måske har. Det er altafgørende at man starter meget langsomt op - meget korte ture og god tid i mellem forsøgene. Desværre er det svært at holde sig tilbage, når noget spændende viser sig. Men det er hårdt for hele kroppen og ikke bare for de helt åbenlyse steder - såsom fodsålerne....

Desuden er der en pointe i at man generelt kun kan læse om folk, som har succes med det - dem, som ikke har succes med det, hører man ikke fra. De forsvinder stille og roligt ud af sfæren eller kyses af dem, som kan løbe barfodet.

Alene det at gå barfodet på asfalt kan være en barsk ting for nogle. Jeg synes der i hele denne hype er for meget fokus på selve det at løbet skal være barfodet eller uden traditionelle løbesko.

Det vigtigste i det her er at det i virkeligheden handler allermest om at lære at løbe rigtigt. Jeg ser alt for mange til daglig, som løber teknisk håbløst. Ganske få tommelfingerregler kunne efter min beskedne mening gøre underværker. Såsom at tage mindre og hurtigere/flere skridt, have den rette kropsholdning, generelt slappe af i kroppen og være mere til stede i løbet. Drop musikken og lav løbende bodyscans.

Løbesko har desværre den 'bagdel' at de beskytter for meget. Man kan bare drøne afsted uden at blive konfronteret med hvordan man egentlig belaster kroppen undervejs. Det viser en lille tur på bare fødder meget tydeligt - der er med det samme kontant afregning, hvis du løber med dårlig teknik.

Jeg har altid været glad for den rådgivning, jeg har fået i Marathon Sport, men en ting jeg godt kunne tænke var at I måske udnyttede at I så på folks løbestil, når de alligevel var på båndet og lige gav dem et par småfif til hvordan de kunne løbe bedre. Mange skader kunne undgåes med ganske lidt rådgivning. Desuden har det altid undret mig at I ikke starter med at kigge på hvordan folk løber barfodet for derefter at kigge på løbet med sko. Bare et par forslag at slutte af på :o)

#3: Marathon Sport - 7. jun. 2010 - 14:53

Hej Corso

Jeg tror faktisk at mange af os forsøger at give vores kunder lidt gode råd med på vejen mht. deres løbestil. Men det er et lidt svært område, da der er rigtig mange meninger om hvordan man skal løbe, hvad der er den "rigtige" løbestil. Desuden kan det ofte være lidt svært for os her i butikkerne også at have fokus på folks løbestil, da vi jo typisk har det meste af vores fokus på underben/fødder. Vi tester også meget ofte i bare fødder, men det der jo typisk sker når man løber i bare fødder, er at man ændrer sin løbestil en del og derfor kan det være med til at give et lidt anderledes billede i forhold til deres "normale" løbestil. Der er også en del af vores kunder, der synes at det er meget ubehageligt at løbe i bare tæer. Men det er en ting vi til stadighed diskuterer, når vi mødes og taler om løbestils test.

Mvh. Steen Marathon Sport

#4: Marathon Sport - 15. jun. 2010 - 13:50

Hvis der er nogle af jer der evt. kunne tænke jer at lege lidt med barfodsløb, så har vi nyligt fået Fivefingers i Marathon Sport. Kom ind forbi og prøv dem på og få samtidg en snak omkring barfodsløb.

Inden længe vil i muligvis kunne møde undertegnede ude og teste mine egne.

Steen/Marathon Sport

#5: LdoubleJ - 2. jul. 2010 - 14:15

Hej Steen!

Allerførst credit herfra fordi I har taget en anderledes sko ind i sortimentet - Vibram Fivefingers. Jeg løber selv i Fivefingers KSO i større og større omfang og må sige, at det er det tætteste man kommer på barfodsløb uden at løbe med bare fødder.

En lille kommentar til Nike Free (jeg har selv Free Run+): Denne sko har intet som helst med natural running at gøre - det er én stor gang marketingsgas fra Nike's side. Det er muligt, at skoen ikke tilbyder meget støtte, men det er faktisk ligegyldigt i mit tilfælde da jeg er neutral løber og lander midtfods. Free føles for mig ikke en tøddel anderledes at løbe i end en almindelig kontroolerende sko.
For at retfærdiggøre prædikatet "natural running" er Nike da nødt til at lave en Free hvor hælen ikke er 3-4 cm tyk men i stedet mindre end det halve. Man kan jo mageligt hællande i en Free men vil da muligvis opleve pronationsproblemer som Free ikke kontrollerer. Resultatet er en sko der er direkte selvmodsigende i sit design. Jeg bruger den i dag som hverdagssko for at få lidt nytte af den. Som løbesko synes jeg den er uegnet.

Anderledes forholder det sig med Vibram Fivefingers. Hér har vi en sko der nærmest er definitionen på natural running. Den tynde sål tvinger én til at løbe barfodsstil - se, det er konsekvent design.

Ærgerligt er det, at der i en gennemsnitlig dansk løbeforretning ikke tilbydes flere sko der er en mellemting mellem en Fivefinger og en traditionel løbesko. Mange løbe ville kunne have glæde af at løbe i sko med tyndere såler - specielt med en hæl der ikke er meget tykkere end forfoden. Dette gælder i særdeleshed for den voksende gruppe af løbere der lander forfods eller midtfods. De har IKKE brug for overdreven stødabsorbering i hælområdet.
Det skal nok komme med tiden, men det er ærgerligt, at en trendsætter som Nike sætter "forkert" label på en strategisk vigtig sko og dermed villeder forbrugerne. Det forsinker den proces der skal sikre, at udvalget af løbesko rent faktisk passer til forskellige løberes behov.

:-) Lars
Viser kommentarer 1 - 5 (ud af 16 kommentarer)

KommentÉr